Met twee rugzakken naar school

In de klas van juf Ilkay, in de Weense wijk Favoriten, komt elke dag de hele wereld binnen. Zorgzaam weegt documentairemaker Ruth Beckermann het gewicht van beladen gesprekken en van schurende grenzen.

09.10.2024 | Kathy Vanhout

De films van Ruth Beckermann hebben wel vaker iets ‘schools’: ze willen je iets bijleren. Over het naziverleden, over kinderpornoklassiekers, over het uiteenspatten van de Amerikaanse droom of in het geval van Favoriten over migratieachtergronden in de klas. Maar ten eerste blijkt wat Beckermann vertelt altijd iets dat in de gemiddelde school niet aan bod komt en, ten tweede, als het wel aan bod zou komen, zouden de studieboeken er niet in slagen om de emotionele of psychologische impact van de historische feiten uit te drukken. Beckermann vangt juist dat in de heel eenvoudige kaders die ze met haar camera zorgvuldig kiest.

Kaders die hier wagenwijd openblijven binnen de grenzen van een klaslokaal vol opgroeiende kinderen. In de Weense wijk Favoriten komen kinderen elke ochtend met twee rugzakken aan. Een gevuld met boeken en pennen en een met thuis en wereld in elkaar gevouwen. Want de meeste kinderen spreken thuis geen Oostenrijks Duits en velen zijn nieuw in het land. Kind zijn is sowieso complex, voor hen komt er nog wat bij (ze hebben vaak geen tijd om goed en wel kind te zijn). De vragen en stellingen die uit de vingertoppen van deze leerlingen rijzen zijn zwaar. De muren van de klas kaatsen als in een groot spiegelpaleis alles terug of keren de vragen om, en zo scheren ze rakelings langs de oren van juf en klasgenootjes.

Er is zoveel begrip nodig. Er moet zoveel gedeeld worden. Er zijn zoveel verschillende grenzen die onderzocht, afgebakend en afgebroken dienen te worden. Juf Ilkay is de hele dag in de weer met grenzen tussen jong en oud (wie hoort welke dingen wel of niet mee te maken), grenzen tussen het individu en de groep, grenzen tussen te veel en te weinig rekening houden met achtergrond, grenzen tussen leraar zijn en sociaal werker, tussen talen, methodieken, religies, seksen. En al die grenzen knetteren in de onverbiddelijke, eerlijke blik van kinderen die zich niet bewust zijn van welk kwaad in welke uitspraken schuilt. En hoe mama en papa het soms met de beste bedoelingen helemaal mis hebben. Of dat klasgenoten imiteren ook grenzen moet hebben. Dat het internet niet altijd gelijk heeft. De juf werkt door en stoomt haar leerlingen klaar voor een groter leven, zonder de grenzen van de klas. Dan mogen emoties al eens hoog oplopen, daar worden we allemaal rijker van.

 

Hier vind je de vertoningsdata van Favoriten op Film Fest Gent.

REGIE Ruth Beckermann
SCENARIO Ruth Beckermann, Elisabeth Menasse
FOTOGRAFIE Johannes Hammel
MONTAGE Dieter Pichler
MET Ilkay Idiskut
PRODUCTIELAND Oostenrijk
JAARTAL 2024
LENGTE 118 minuten
DISTRIBUTIE Dalton Distribution
RELEASE 18 december 2024

gerelateerde artikelen
 

Elke stad een eigen Palais des Festivals

Hoe stellen we ons de toekomst van filmfestivals voor? Anders dan verleden en heden? Reizend door tijd en ruimte zoekt Dana Linssen hoe het verder kan, moet of had moeten gaan. Deze vragen voeden ook haar keynote op de Dag van het Filmberoep tijdens Film Fest Gent.

Mijn kleine wereld, mijn grote heelal

In Laura Wandels debuut Un monde krijgt de afkorting PTSD een alternatieve betekenis. Door te visualiseren hoe de jonge Nora de chaos en pesterijen op de speelplaats ervaart, evoceert ze een instant gevoel van ‘Playtime Stress Disorder’.

 
 

Rand Abou Fakher over So We Live

So We Live plaatst je te midden van een appartement, een familie en een oorlog. Vanuit een strakke vorm hoopt de jonge cineast Rand Abou Fakher de personages van haar korte film openheid te schenken.

Wat kinderen (ons) leren

Voor C’mon C’mon, zijn nieuwe film over ouderschap en de wijsheid van kinderen, kiest Mike Mills een palet vol grijstinten. Al hadden vooral de vaders wat meer kleur kunnen gebruiken.

 
 

rabarberstengels, sigaretten, kruisbessenjam en alcohol

Met The Quiet Girl debuteert Colm Bairéad in het klein, in stilte. Een luistervink en een zwijgzaam koppel geven de toon aan.